آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

این وب جهت آشنایی با شبکه ملی اطلاعات و بررسی شبکه های اجتماعی است.

امیدوارم دقایق خوبی را دراین وب سپری کنید . . . نظرات شما موجب پیشرفت و دلگرمی ماست. . .

دانلود

                          مطالعه در ادامه مطلب . . .

مقدمه

پس از سالهای جنگ ایران و عراق که با حمایت دولتمردان بر علیه ایران اجرا شد و پس از شکست دشمن در این جنگ، سناریوی جدیدی بر علیه ایران تعریف گردید، چون دشمن مهمترین عامل شکست خود را در جنگ ایران و عراق، اتحاد و نیروی انسانی عظیم مردم ایران می دانست بر اساس سناریوی جدید خود وارد مرحله جدیدی از جنگ شد که در آن شروع به ایجاد تغییر و تحول در فکر و اعتقاد مردم و بخصوص نسل جوان نمود که به قول خود آن ها هدف اصلی از جاسوسی فراتر بوده  و هدف جدید دشمن تسخیر قلب هاست. بدان معنی که ذهن ها را تغییر داده تا مردم کشور ما آنطور که آن ها می خواهند فکر کنند و علاقه ها را تغییر دهند که تا کنون بسیاری از اهداف آن ها متاسفانه اجرا شده است.

                                                                

 

شرکت سازنده برنامه Wechat

برنامه Wechat محصول شرکت Tencent چین می باشد، این شرکت توسط چند تن از هم کلاسیان دانشجو چینی در سال 1998 ایجاد شد و اولین قدم آن ها کپی برداری از برنامه ICQ بود که به نام OICQ شناخته می شد که بعد از نام برنامه به QQ تغییر پیدا نمود تا حدی که بعلت تقاضای زیاد و جذب کاربران بسیار و هزینه زیادی که برای شرکت آن ها داشت تصمیم به فروش شرکت نمودند که در سال 2000 مجددا توانستند 2 سرمایه گذار بزرگ CyberWorks و IDG را با سرمایه 4 میلیون دلار جذب کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.پس از آن برنامه را با نام Weixin نیز پخش نمودن که در سال 2010 تصمیم به جهانی نمودن برنامه کردند و به همین منظور نام این برنامه از سال 2010 به Wechat تغییر پیدا نمود و تاکنون با جذب 1 میلیارد کاربر در سطح جهان بزرگترین برنامه شبکه اجتماعی روی موبایل می باشد.

در حال حاضر کارمندان این شرکت بیش از 20 هزار نفر هستند که نزدیک به نیمی از این کارمندان برنامه نویسان قوی در زمینه موبایل می باشند. صاحب اصلی شرکت آقای پونی در حال حاضر سومین ثروتمند اول در کشور چین می باشد.

ساختار برنامه Wechat

برنامه ویچت با الگو برداری از  روش های موفقیت سایت های فیس بوک و توییتر، افزودن امکانات جالب برنامه اینستاگرام و همچنین اضافه کردن 3 امکان متمایز در ساختار برنامه خود موفق شده است که در حال حاضر مطابق آمار رسمی خود 1 میلیارد کاربر را روی بستر موبایل به خود اختصاص دهد.

این برنامه دوستیابی خود را بر اساس روش فیس بوک بنا کرده است که آن دوستی با دوست دوستان خود است، از طرف دیگر روش توییتر را در ساختار خود گنجانده است و در آن دنباله روی (Follow نمودن) را در برنامه خود افزود، همچنین مانند اینستا گرام افکت ها و فیلتر های جذاب را بعد از عکس گرفتن با موبایل بهمراه افزودن کامنت داخل برنامه گنجانده است، در واقع پس از الگو برداری از برنامه های پر استفاده شروع به افزودن امکانات خاص خود نمود که این امکانات شامل پیدا نمودن دوست در محدوده زندگی، امکان یافتن دوست تنها با لرزاندن موبایل خود و امکان واکی تاکی است. این امکانات باعث شده است که در چند ماهه اخیر با ضریب نفوذ بسیار زیاد یکی از برنامه های پر استفاده در جهان و همچنین در ایران گردد. در این نوشتار سعی بر آن اس که تاثیرات پخش شدن این برنامه را از لحاظ فرهنگی ، اجتماعی، اقتصاد و سیاسی مطرح نماییم.

 

تاثیرات برنامه ویچت از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی

ایجاد تجمعات کاملا سازماندهی شده

یکی از اصلی ترین امکانات برنامه ویچت آن است که افراد دیگری که در محدوده و اطراف شما نیز ویچت دارند را پیدا می کنید و با آن ها دوست می شوید. امکان مناسبی به نظر می رسد اینطور نیست؟ حالا اجازه دهید که طور دیگری به آن نگاه کنیم.

 این امکان را در دانشگاه تهران در نظر بگیرید، تمامی افرادی که این برنامه را دارند داخل دانشگاه تهران می توانند همدیگر را پیدا کنند و به راحتی برای تجمع در یک مکان مشخص برنامه ریزی کنند حتی در صورتی که پراکنده شوند نیز چون این برنامه وجود دارد مجدد می توانند محل دیگری را برای تجمع انتخاب نمایند، در واقع دیگر پراکنده کردن تجمعات معنای خاصی ندارد، دست هر نفر وسیله ای است که در هر لحظه با دیگر اعضای گروهک خود می تواند در ارتباط باشد و مجدد برنامه ریزی کنند.

     

دوستی های خیابانی شدیدتر از فیس بوک

فرض کنید که در خانه اتان نشسته اید و داخل موبایل خود تمامی دخترها و پسرهای محله خود را یعنی همان خانه های دور و اطراف خود را می بینید و می توانید با آن ها صحبت کنید، عکس های خصوصی و خانوادگی آن ها را ورق بزنید و با آن ها صمیمی شوید، قرار بگذارید و دوستی های مختلف کنید، خوب خانه های شما هم که نزدیک است دیگر چی از این بهتر!!!

در واقع این همان تصویری است که ویچت از دوستی های جدید روی موبایل به فرزندان شما می دهد، و فرزندان بدون آنکه خود متوجه باشند قربانی دوستی های خام و گرفتار فساد به مراتب بیشتر از فیس بوک می شوند.

در فیس بوک دوستی ها بر اساس دوستان مشترک انجام می شود در ویچت این امکان نیز گذاشته شده است اما علاوه بر آن دوستی بر اساس موقعیت جغرافیایی است که می تواند ضررهای به مراتب شدیدتر داشته باشد، در ساختار اجتماعی و فرهنگی ایران آبرو در خانواده و حفظ حریم های شخصی و خانوادگی در محدوده محل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است حالا فرض کنید یکی از این دوستی ها به سرانجام بدی برسد، در آن محله چه اتفاقی می افتد؟


استخراج اطلاعات از مسئولین کشور

مسئولین کشور با توجه به سمت حساسی که دارند همواره اطلاعات مهمی را با دیگر مسئولین یا نهادها ارسال و دریافت می کنند همچنین اطلاعات مربوط به دیگر مسئولین کشور را که شامل اطلاعات شماره تلفن دیگر مسئولین و اطلاعات شخصی خود می باشد را روی موبایل ذخیره می کنند. استخراج این اطلاعات توسط ریز جاسوسهایی مانند ویچت که هم اکنون روی موبایل های کشور در حال فعالیت بوده  و روی اکثر گوشی های مسئولین شناسایی شده اند براحتی در حال انجام می باشد.

از جمله اطلاعاتی که از طریق این ریز جاسوس به خارج کشور ارسال می شود شامل موارد ذیل می باشد:

·        شناسایی دیگر مسئولین کشور و اطلاعات شماره تلفن ایشان

·        اطلاعات شخصی روی گوشی موبایل مسئول

·        شناسایی اقوام و خویشاوندان مسئولین کشور

·        متن کامل اس ام اس ها

·        استخراج اطلاعات حساس از مکالمات صوتی و اس ام اسی

ضریب نفوذ 3 برابر ویچت نسبت به فیس بوک در ایران

مطابق آمار رسمی اعلام شده کاربران ویچت در سال گذشته 3 برابر شده اند و 85 درصد کاربران فیس بوک را گرفته است، این آمار بدان معناست که تا سال آینده فیس بوک دیگر نفر دوم خواهد بود و ویچت جای آن را خواهد گرفت. طبق تحقیقات انجام شده در ایران بسیاری از افرادعادی که حتی کار کردن با رایانه را وارد نیستند براحتی در برنامه ویچت حضور پبدا نموده اند. مطابق آمار رسمی سازمان تحقیقات مخابرات کشور بیش از نیمی از کاربران اینترنت از موبایل به اینترنت وصل می شود این بدان معناست که 2 برابر کاربران از موبایل به اینترنت وصل می شوند و این خطر برنامه هایی مانند ویچت را چندین برابر می کند.

 

سرعت رشد بسیار زیاد روی گوشی های موبایل

آمارسنجی که در سایت گوگل شده است نشان می دهد که در ماه های اخیر کلمه "Wechat" در ایران آنچنان تعدد در جستجو داشته که آمار گوگل آن را به عنوان کلمه رکورد شکن در ایران ثبت نمودن است.

تحقیقاتی که در دانشگاه های مختلف کشور انجام داده ایم نشان می دهد که این برنامه  در 2 سال گذشته و خصوصا در سال گذشته با سرعت بسیار بالایی در حال انتشار است که در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، مازندران از هر 10 نفر جوان و نوجوان بطور متوسط 6 نفر با آنها آشنا هستند و 4 نفر از آن ها استفاده می کنند، همچنین مسئولین کشور نیز از این نرم افزارها استفاده می کنند که لازم است هر چه سریعتر اطلاع رسانی گردد.

متاسفانه شهرهای کوچک نیز از این نفوذ مستثنی نبوده اند و حتی در شهرهای بسیار کوچک و توابع نیز این نرم افزار در مدارس راهنمایی و دبیرستان بطور رشد ویروسی در حال انتشار می باشد.


این گونه بود که سازنده ویچت با فروش این اطلاعات جاسوسی شده به آمریکا و اسرائیل پولدارترین فرد چین شد که البته این معامله همچنان ادامه دارد.

نمونه های جایگزین ایرانی

با توجه به میزان گسترش برنامه ویچت نیاز به جایگزین بخوبی درک می گردد در غیر اینصورت با مسدود نمودن این برنامه دیگر ریز جاسوس ها با روش های پیچیده تر فعالیت خود را ادامه خواهند داد. در سال های گذشته نرم افزارهای متعددی برای جایگزینی بوجود آمده اند.

از برنامه های ایرانی می توان به برنامه های ذیل اشاره نمود:

-         برنامه گفتگو موبایل محاوره

-         برنامه گفتگو آندروید

-         برنامه سیم کارت مجازی

-         برنامه  SMS24

از میان برنامه های ایرانی جایگزین نرم افزار"سیم کارت مجازی" تمامی امکانات شامل اس ام اس رایگان، ام ام اس رایگان، مکالمه رایگان و مکالمه تصویری رایگان را در بستر داخل کشوری و کاملا مستقل و بدون نیاز به سرویس های خارج کشوری ارائه می دهد. اطلاعات مبادله شده در این نرم افزار تماما داخل کشور مانده و هیچ اطلاعاتی به خارج کشور ارسال نمی گردد، همچنین چون داخل کشور طراحی شده و با بستر داخلی هماهنگ گردیده از لحاظ کیفیت سرویس و کم بودن هزینه های اینترنتی از نمونه های خارجی به مراتب بهتر عمل کرده و جایگزن مناسبی برای نمونه های خارجی می باشد.



نرم افزار سیم کارت مجازی در سال 1389 در جشنواره رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتخب و تقدیر شده و همچنین برنده جایزه فناوری و نوآوری سال گردید، همچنین پوشش خبری توسط خبرگزاری ایسنا، روزنامه همشهری و روزنامه ایران کشور در تیتر خبری مربوطه توسط مسئولین امر انجام گردید.

سیم کارت مجازی بر روی تمامی گوشی های جاوایی، آندرویدی، سیمبین، ویندوز موبایل و دیگر گوشی ها بصورت کامل سازگار و فعال می گردد و می تواند جایگزین مناسب نمونه های خارجی مطرح شده در این مبحث باشد.

 

 

نتیجه گیری

با تحقیقات انجام شده، نرم افزار ویچت معرفی شده در این نوشتار در حال انجام جاسوسی در ایران از طریق گوشی های موبایل بوده و با سرعت بسیار زیادی در حال انتشار در شهرهای مختلف می باشد، در صورت عدم رسیدگی بزودی معضل بسیار شدید تر و شاید غیر قابل جبرانی را در کشور ایجاد خواهند نمود.

همچنین با طراحی نرم افزار مشابه ایرانی و وجود جایگزین برای این نرم افزارها داخل کشور همراه با فیلتر شدن آن ها می توان از جایگزینی مناسب برای سرویس ارائه شده داشت.

اولین هشدار و اطلاع رسانی رسمی در زمینه این ریز جاسوس و 13 برنامه دیگر که مشابه همین برنامه هستند در اولین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی (سراج) 1391 به مسئولین کشور داده شد. و این دومین هشدار بود که امیدواریم مسئولین رسیدگی کنند.



  • k

ویچت

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.