آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

آسیب شناسی فضای مجازی

این وب جهت آشنایی با شبکه ملی اطلاعات و بررسی شبکه های اجتماعی است.

امیدوارم دقایق خوبی را دراین وب سپری کنید . . . نظرات شما موجب پیشرفت و دلگرمی ماست. . .

با مضرّات « اینترنتِ آمریکایی » آشنا شوید

چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۳:۳۵ ب.ظ

آسیب شناسی فضای مجازی

  دانلود فایل پی دی اف

مطالعه در ادامه مطلب . . .

آسیب ها


 

اکثر رسانه های دنیا در دست غارتگران است. غلبا در بیشتر نقاط عالم، جنگ فرهنگی و سیاسی عظیمی را علیه جمهوری اسلامی شروع کرده اند؛ که دنبال این جنگ فرهنگی، جنگ سیاسی همراه با موذیگری های اقتصادی و فشارهای گوناگون است. اندیشه های راهبردی9، ص25.

 

 

آسیبهای فردی

 

1.      انزوا از اجتماع واقعی و جذب به اجتماع مجازی:

فردی که ساعتها وقت خود را پشت رایانه کنسول بازی ماهواره تبلت و گوشی موبایل و تلوزیون  به بازی دیدن فیلم چت کردن وب گردی و کار با نرم افزارهای گوناگون میگذراند و با دیگران در فضای مجازی رقابت میکند و دوستی ها را در فضای مجازی تجربه میکند و حتی در همین محیط به بحث و تبادل اطلاعات می پردازد و با دیگران در چنین فضایی بازی میکند و همچنین حتی میل جنسی خود را در قاب ال سی دی و ال ای دی ارضا میکند چنین کسی دیگر علاقمند به تعامل با دیگران در فضای حقیقی نیست زیرا محدودیتها مشقت و سختی و تبعات فضای واقعی را ندارد و می تواند چهره و شخصیت واقعی خود را در پی انواع نمایشگرهای جذاب مخفی نموده و با شخصیتی دروغین در چنین محیطی ظاهر شود براساس این گزارش، ایجاد حس انزواطلبی از دیگر معایب بازی‌های رایانه‌ای خشن است و به اذعان کارشناسان، کودکانی که بطور مداوم با این بازی‌ها درگیرند، درونگرا، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاری‌های دیگر است.تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دائماً از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند درونگرا می‌شوند و در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می‌شوند، چرا که وقتی کودکان به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول می‌شوند، گذشت زمان را احساس نمی‌کنند و وقتی به خود می‌آیند که ساعات زیادی از وقتشان صرف این بازی‌ها شده ‌است.

2.      امکان ارتباط با هر فردی :

هویت ناشناس کاربر است. هویت، واجد سه عنصر است: شخصی، فرهنگی و اجتماعی، که هر یک در تکوین شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا می‏کنند که هویت کسی که با او در فضای مجازی در ارتباط هستیم از هر سه جهت مخفی و ناشناس است.

خاصیت فضای مجازی این است که شمابا هرفردی  در هر سنی در هر جایی با هر اعتقاد و مشی زندگی و قدرت تاثیر گذاری مثبت و یا منفی و هر زمانی و به هر تعدادی ارتباط برقرار نمایید و با توجه به حجم بالای ارتباط و عدم محدودیت در آن و اینکه هر یک از افراد با عقیده و رایی خاص وارد میشود و آن را با دیگران به اشتراک می گذارد امکان تغییر رفتار و اخلاق و گرایش سیاسی و مذهبی بسیار زیاد است. البته متاسفانه با توجه به جو حاکم بر این محیط این گرایش ها به سمت منفی آن است.

3.      اتلاف وقت بدون فایده و یا با حداقل فایده :

آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما والدین خود بخوبی دریافته اند که فرزندانشان و حتی خود ایشان ساعتهای زیادی را در محیط  یاد شده تلف میکنند که در خوش بینانه ترین حالت فایده بسیار  کمی عایدشان میشود در حالی که واقعیت آن است که تاثیر بسیار مخربی بر افراد گذاشته و اوقات زندگی افراد خصوصا اوقات طلایی نوجوانی و جوانی را به یغما می برد. البته باید توجه کرد که جذابیت و تنوع در چنین محیطی آنقدر زیاد است که کاربران وقت گذرانی با آن را حتی بر  در کنار عزیزان خود بودن ترجیح میدهند. در هر صورت بدون تردید صرف ثانیه های پرشور و انرژی ایام نوجوانی و جوانیبا وب گردیهای بی هدف، آنها را از تفکر درباره آینده و فرصت های شغلی و تحصیلی وکسب مهارتهای فنی، حرفه ای وکارآمد درایام فراغت و به خصوص تعطیلات تابستانی بازمیدارد و آنان را به سمت پوچی و بی هدفی می کشاند. سریال های فراوان مسابقات ورزشی شوهای و موسیقی ها، اخبار فراوان خصوصا بی بی سی کانال های سرگرمی مثل دوربین مخفی. اتلاف وقت در شبکه های مجازی و آماری که در تصویر آن وجود دارد(منظور سایت گرداب است)

4.      تغییر سبک زندگی:

قضاوت درباره تاثیر فراوان اینترنت ماهواره بازی های رایانه ای و .... آسان تر از گذشته است زیرا این تغییر برای همگان ملموس و قابل رویت است و دیگر نمیتوان آن را به سادگی انکار کرد. شب بیداری و خوابیدن در هنگام سحر تا پاسی از روز و گاهی ظهر، گذراندن بیشتر وقت پشت انواع نمایشگرها، تغییر ذایقه افراد در خوراک (حاضری خوری مانند فست فود و ....)، پوشش و انواع مد های روزانه هفتگی فصلی و سالانه(مانند رنگ سال )، مسکن و دکوراسیون، ادبیات گفتاری و نوشتاری خصوصا در قشر جوان، شیوه های برقراری اتباط و تعامل با دیگران، تغییر رفتار های اجتماعی و فرهنگی مانند کمتر شدن صله رحم و احترام به والدین و افزایش ارتباط با جنس مخالف، افزایش روحیه مصرف گرایی در خانواده ها، تغییر در شیوه های بزه کاری خصوصا در چند سال گذشته و از همه مهمتر آنکه در گذشته همه افراد خانواده و جامعه در یک دنیا می زیستند اما اکنون هر کدام در دنیایی جدای از دیگران زندگی می کنند

5.      برانگیختن نیازهای کاذب

 مانند ارتباط جنسی و یا کلامی با جنس مخالف در سنین نوجوانی و دور ساختن از نیاز واقعی مانند تعبد :

آنچه بیش از هر چیزی در فضای مجازی برای جذب مخاطبان از آن استفاده میشود سکسولوژی است متاسفانه با تمام تمهیدات اندیشیده شده بدلایل ذکر شده در قسمت آسیب های  مدیران و برنامه ریزان فرهنگی و از آنجا که با تمام و کمال  تاسف موضع برخورد ما با پدیده ها و اتفاقات نوظهور انفعالی است و نه مهندسی شده در این قسمت بیشترین آسیب را دیده ایم از آنجا که مشت نمونه خروار است خاطره ای تلخ و نگران کننده را برای خواننده گرامی نقل میکنم تا شاید بتوانم گوشه ای از عمق فاجعه را بنمایانم در سال ۱۳۸۹ جهت تبلیغ به یکی از روستاهای محروم در استانی محروم از امکانات ابتدایی رفته بودم مدیر مدرسه ای که در آن روستا زندگی میکرد برایم نقل کرد که گوشی هر دانش آموز پسر پنجم ابتدایی را کنترل کردیم حاوی فیلمهای مبتذل و مستهجن بود خوانند گرامی توجه کند که در آن روستا چیزی به نام ای دی اس ال، وایرلس، وایمکس و ... وجود نداشت حتی از امکانات ابتدایی عمرانی محروم بودند و مردمانی غالبا فقیر؛ اما تلفن همراه فرزندان آنان پر شده بود از تصاویر مبتذل و مستهجن. آیا این مسله غریزه های جنسی را بسیار زودتر از موعد مقرر در فطرت انسانی تحریک نکرده و موجب بلوغ زودرس نمی شود آیا این مسله موجب بروز فاجعه های فراوان و مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی و .... نمی گردد.   

6.      کم رنگ شدن علاقه به ارتباط با اقوام و خانواده:

به نظر نگارنده از بزرگترین مشکلات بشریت در قرن حاظر فقر عاطفی است بشر امروز در داد و ستد عاطفی چه کلامی چه عملی و چه قلبی به خطا رفته و آن را در جای غیرمناسبش به کار میبرد همانطور که بیان شد افراد یک خانواده به جای داشتن یک دنیا، دنیاهای متعدد دارند و این خود موجب این شده است که از ارتباط روحی و معنوی انسانها با خود، خلق و خالق بسیار کاسته شده و در فضای مجازی به هرز رود. خداوند متعال در قرآن کریمش می فرماید ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه وقتی دل را به مسایل اینچنینی مشغول کردند از پرداختن به اصول بازمیماند. آری غرب به سرکردگی آمریکا اکنون معنویت و عواطف ما را استثمار کرده و غارت می کند. جامعه ما خصوصا در کلان شهر ها جامعه ای غارت زده در بعد معنوی و عاطفی است. البته این نتیجه ساده انگاری و جدی نگرفتن پیام رهبر انقلاب امام خامنه ای در ۲۰ سال گذشته پیرامون تهاجم فرهنگی است

7.      بی توجهی به سلامت فردی

بی توجهی به سلامت فردی از دیگر آسیب های جدی حاصل از غور در شبکه عنکبوتی است. تبلیغات فراوان چنان تاثیری بر روح و روان افراد می گذارد که فرد برای تطبیق خود با شرایط به اصطلاح امروزی، سلامتی خود را نیز به خطر می اندازد. تبلیغات برخی داروها بهبهانه‌هایی همچون لاغری، افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و ... موجب گرایش فراوان مخاطبان و خصوصا زنان به این امور شده و این افراد بدون توجه به پیامد های ناگوار مصروف داروهای اینچنینی، مورد استفاده قرار می دهند.  این داروها که به صورت غیرمجاز در شبکه های ماهواره ای، آرایشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی و ... تبلیغ می‌شوند، حاوی آمفتامین بوده و فرد را در معرض خطر رفتارهای جنسیپرخطر و غیر شرعی قرار می‌دهد. تبلیغات لوازم ورزشی فیلمها و سریالها انتخاب زیبا ترین دختر سال عروسک باربی زنان تشویق به مانکن شدن می شوند. ض

همچنین مصرف مواد محرک به اشکال و بهانه‌های مختلف مخصوصا میانجوانان و زنان رواج یافته است. علت اصلی رواج مصرف این مواد تبلیغات فراوان، غرق شدن در دنیای پر زرق و برق غرب، بی توجهی به موازین شرعی و ... می باشد. جالب اینجاست که برای اقناع اندیشه هر مخاطب، او را با توجه به دغدغه هایی که برایش ایجاد کرده اند و یا دغدغه هایی که به شکل طبیعی در وی وجود دارد به مصرف وامی دارد.  این مواد بیشتر در آرایشگاه‌ها بهبهانه‌های لاغری و تناسب اندام، در دانشجویان به بهانه افزایش تمرکز، درجوانان به بهانه افزایش اعتماد به نفس و قدرت مذاکره و به بهانه‌های مختلفدر دیگر گروه‌های سنی ارایه می‌شود. متاسفانه ممکن است این مواددر جمع‌های گروهی و نشست‌های جمعی جوانان با تبلیغ زیاد ارایه شود که یکیاز عوارض آن افزایش کاذب مبادرت به رفتارهای جنسی است. به این ترتیب قدرتتصمیم گیری از فرد زایل می‌شود و فرد به راحتی در معرض رفتارهای خلاف شرع و عرف قرارمی‌گیرد(عباس صداقت رئیس اداره ایدر وزارت بهداشت)

8.      دور شدن از فعالیت های مهم زندگی

9.      شب بیداری

از دیگر مشکلات بوجود آمده از شبکه عنکبوتی، شب بیداری است. کاربران زیادی تا نیمه های شب برای بهرمندی از سرویس های فضای مجازی بیدارند. برخی از سرویس ها بگونه ای طراحی شده اند که تنها می توان در نیمه های شب از آن بهرمند شد. سرویس هایی همچون اینترنت رایگان شبانه، مکالمه ارزان قیمت اپراتورها، پخش برخی فیلم ها خاص در ساعات نیمه شب، پخش مسابقات جذاب ورزشی تا نیمه های شب و ... زمینه را برای شب بیداری کاربران مهیا می سازد. شب بیداری کاربران موجب می شود تا دچار کمبود خواب شده و از نشاط و شادمانی دور شوند.

شب بیداری وقت استراحت قشر نوجوان و جوان را از او سلب می کند و نتیجه آن می شود که به جای اینکه روز را به سعی و تلاش در جهت تعالی خود و جامعه بگذرانند، تا نیمه های روز در خواب باشند. و یا اینکه در محیط کاری و یا علمی با خستگی مفرط و عدم تمرکز لازم حاضر شوند.

مشکل دیگری که شب بیداری پدید می آورد فراهم آوردن بزهکاری های مختلف نوین است. سکس چت، ارتباط با جنس مخالف(گفتگو، پیامک و چت)، حضور در شبکه های به اصطلاح اجتماعی غیر قانونی، تماشای فیلم ها و تصاویر مبتذل و مستهجن، حضور در سایت های مبتذل و مستهجن و ... از جمله بزهکاری هایی است که به علت شب بیداری گسترش یافته است. به عنوان نمونه، نوجوانان و جوانان از غفلت والدین و نا آشنایی ایشان با آسیب های شبکه مجازی، و از فرصت خواب شبانه ایشان برای سکس چت استفاده می کنند. بسیاری از والدین حتی با اصل وجود چنین پدیده ای آشنایی ندارند. از این رو حساسیتی به بیداری های شبانه فرزندان خود نشان نمی دهند و یا اینکه نسبت به بیداری فرزندان تا نیمه های شب تنها به اعتراض، بسنده می کنند.

شب بیداری بر نوع تغذیه افراد نیز تاثیر گذار است. محققان آمریکایی می گویند: افرادی که شب ها خواب خوبی ندارند بیشتر تمایلدارند غذاهای فست فود مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ شده و پیتزا بخورند. محققان علت این موضوع را تغییرات در فعالیت مغز به دلیل کم خوابی می دانند. متئوواکر از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در یک مطالعه گزینه های غذایی افرادرا اندازه گرفت و فعالیت مغزی آنها را بعد از یک خواب شبانه و بعد از یکشب بدون خواب به تصویر کشاندند. این مطالعه نشان داد، افراد بعداز یک شب بدون خواب تمایل به مصرف فست فود دارند و مغز های بی خواب توانکمتری برای انتخاب غذاهای سالم دارند. همچنین بر اساس نتیجه این مطالعه، افرادی که خواب کافی دارند گزینه های غذایی بهتری را انتخاب و غذاهای سالمتری را مصرف می کنند. (شب بیدارها تمایل بیشتری به مصرف فست فود دارند)

 

10. آسیب های جسمی:

آسیب های استفاده افراطی و نابجا از وسایل نوین ازتباطی ختم به مسایل روحی و روانی نمیشود بلکه به جسم افراد نیز آسیب وارد می نماید. چاقی، کمردرد، مشکلات اسکلتی، تنبلی، بی اشتهایی ،دردهای نواحی مچ، گردن، عوارض بینایی و ... در کاربران گوشه‌‌های از آسیب‌های وسائل نوین ارتباطی است.

11. افزایش روحیه پرخاشگری:

استفاده از بازی های نامناسب و یا دیدن تصاویر مستهجن و یا مبتذل یکی از مسایلی که روحیه پرخاشگری را در افراد زیاد میکند دیدن تصاویر مبتذل و مستهجن است از سویی دیگر استفاده استعمارگران از خشونت برای افزایش جذابیت های مورد نظر در انواع مختلف بازی و فیلم برای پلت فورم های مختلف  موجب شده که از آستانه صبر و تحمل مردم کاسته شود و در محیط های اچتماعی شاهد رفتار دون شان افراد مختلف خصوصا در هنگام رانندگی بروز اختلافات جزیی در مسایل خرد و کلان و اختلافات خانوادگی باشیم همچنین  در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای به حد افراط از خشونت استفاده می‌شود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد. استمرار چنین بازی‌هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه‌جو بارمی‌آورد.

به عنوان نمونه شکست‌هایی که کودک در بازی های فضای مجازی می‌خورد و او را به تلاش وا می‌دارد؛ درحالیکه این تلاش‌ها واقعی نیست باعث فشارعصبی به کودک می‌شود.

زمانی که الگوی خشونت به کودک ارائه شود و افراد به وسیله خشونت به اهدافشان برسند، این مسئله در یادگیری اجتماعی کودک تاثیرگذار است و متاسفانه این امردر فیلم‌های تلویزیونی نیز دیده می‌شود. تحقیقات نشان داده است گروهی از کودکان که برای خشونت پاداش دریافت کرده‌اند در مقابل گروهی که پاداش دریافت نکرده‌اند، درآینده برای رسیدن به اهدافشان با خشونت بیشتری عمل می‌کنند.

12. ترجیح مجاز بر حقیقت در تصمیم گیریها:

فرد به جایی می رسد که عادت میکند دنیا را تنها از دریچه تلفن همرا کنسول بازی تبلت و لپ تاپ و ماهواره ببیند و بشناسد و از این دریچه دنبال حقیقت باشد مثال بروز و ملموس آن را میتوانیم در فتنه ۸۸ بیابیم که چه دروغهای ریز و درشتی که برای ایجاد شایعه و جدایی بین مردم و نظام اسلامی به کار نبردند و استفاده ننمودند. فیسبوک توییتر و بی بی سی فارسی در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده بودند.

13. تغییر ارزشها و باورهای اسلامی و جایگزینی آن با ارزش های غربی:

غرب سعیمی‌کند باپارامترهاییکهدراینبازی‌ها، برنامه ها، فیلم ها، کارتون ها و ... تعریفمی‌کند ارزش‌ها وعقایدرا خصوصا در نسل کودک، نوجوان و جوانتغییردادهوضعیفکندوارزش‌های خودراجایگزینکند. به عنوان نمونه الان در بسیاریازبازی‌های رایانه‌ای ترویجارزشهایزندگیغربیموردتوجهقرارگرفتهووالدینبدوناینکهخودشانبدانندباهزینهخودشاناینبازی‌ها راتهیهمی‌کنند. دراینبازی‌ها بسیاریازارزش‌های ایرانیواسلامیزیرسوالمی‌رود وفرهنگغربیدرذهنکودکانونوجوانانجامی‌افتد واینجاستارزش های غربی جایگزین ارزش های غربی می شود.

14. تزلزل اعتماد به نفس :

در این بازی‌ها به‌دلیل اینکه کودک یا نوجوان با ساختنی‌ها و برنامه‌های دیگران به بازی می‌پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها را پیدا می‌کند، اعتماد به نفس او در برابر ساختنی‌ها و پیشرفت دیگران متزلزل می‌شود. تصور بیشتر خانواده‌ها این است که در بازی‌های رایانه‌ای فرد مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست، بلکه این بازی‌ها سلول‌های مغزی را فریب می‌دهند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می‌دهند.

15. تاثیر منفی بر روند تحصیلی:

16. از دست دادن آرامش

آرامش مجازی می دهد مثل موسیقی و ورزش یوگا و از او آرامش حقیقی را می گیرد.

17. محروم شدن از لذت های واقعی

به او لذت مجازی می دهد که موقت است و از او لذت واقعی را می گیرد. مثلا از همسر خود لذت نمی برد. یا قوای جنسی تعطیل می شود. از لدت معنوی هم محروم می شود.

لذت های معنوی را هم محروم می شویم

حقیقت این است که این قالب برای محتواهای دیگری غیر از مطالب من وشما ،طراحی شده است . احساسی را که در شما از حضور در مجلس عزای امام حسین (ع) ایجاد می شود از دیدن و شنیدن هیچ مراسمی حتی online به دست نمی آید . و ذره ای از آنچه با حضور در حرم امام حسین (ع) در کربلا، پس از پیمودن راهی طولانی و پر مخاطره درک می شود در هیچ نوع ارتباط تکنولوژیکی میسر نیست .

 اینترنت هر چه توانا و اعجاب بر انگیز باشد از انتقال معنویت عاجز است ، نیاز مند ساز و کاری هستیم که  از بنیان متناسب با آرمانهای مذهبی جامعه باشد .   متخصصین باید آستین ها را بالا بزنند و به فرموده مقام معظم رهبری (دام ظله) از تقلید و کپی برداری دست برداند .

18. اعتیاد (خبر انگشتر بلوتوثی و ازدواج با این ابزار) سریالها اعتیاد آور است حتی کهن سالان و میلان سالان

19. از دست دادن قدرت تمرکز، خرد و اندشه

قال علی (علیه‌السلام) : قد خرقت الشهوات عقله : شهوت‌ها خرد اورا تباه کرده است.

 از حجم گسترده اطلاعات در اینترنت، به عنوان یکی از مزایای آن نام برده می شود . شما از اخبار سیاست جهانی تا زندگی خصوصی یک هنرپیشه و عکسهای عروسی فلان ورزشکار تا بحثهای تخصصی و کارشناسی با دیدگاه های مختلف را با چند کلیک می توانید بر روی صفحه مانیتور ببینید . اما هجوم اطلاعات فراوانی که ممکن است راست یا دروغ باشد، از توانایی تمرکز انسان بر روی مسائل فکری کم می کند . اندیشه ای که با بمباران اخبار و تصاویر مواجه است نمی تواند خود را سازمان دهد . در حقیقت حجم زیاد دیده ها و شنیده ها همیشه با شما همراه هستند .

صفحات اینترنتی بهدلیل وجود حجم و تنوع زیاد مطالب و ابر پیوندهای موجود در آن ها، با انحراف حواس وپراکنده نمودن توجه و رشته افکار کاربران، باعث چند پاره شدن توجه آنان میشوند.

کاربرانی که به طور مداوم توسطایمیل ها و پیام های فوری حواس شان پرت می‏شود، یا در حین مرور صفحات اینترنتی باناآرامی مدام از صفحه ای به صفحه دیگر و از پیوندی به پیوند دیگر می روند، دچارکاهش قدرت تمرکز می‏شوند.کاربران در حین استفاده از اینترنت به دلیل تعداد و تنوعزیاد صفحات اینترنتی و حجم انبوه اطلاعات و فرصت کمی که در اختیار دارند، به دقت وبا عمق کافی مطالب را مطالعه نمی کنند و با سرعت از روی مطالب رد می شوند، که باعثشتاب فکری شده و از عمق آن می کاهد.

زمانی کهتمرکز کاربران اینترنتی در حین مشاهده و مرور صفحات وب به طور مداوم منحرف و گسیختهمی شود، مغز آن ها قادر به برقرار کردن تماس های عصبی قدرتمند و گسترده ای که بهدرک عمیق تر منجر می گردد، نمی شود. کاربران در این وضعیت صرفاً به پردازشگرهایاطلاعاتی تبدیل می شوند که با شتاب، قطعات پراکنده اطلاعات را به حافظه کوتاه مدتخود وارد و از آن خارج می کنند. اینترنت کاربران خود را به طور مداوم در یک حالتجابجایی ذهنی نگه می دارد.

درک مطلب کاربرانی که متن هایاینترنتی را در صفحاتی که دارای پیوندهای و لینک های زیادی است مطالعه می کنند، بهدلیل کاهش توجه و تمرکز و پراکنده شدن توجه شان، نسبت به کسانی که متون را به شیوهچاپی و مکتوب مطالعه می کنند، کمتر است.کاربرانی که صفحات وب شلوغ و متنوع رامشاهده می کنند، به نسبت کسانی که اطلاعات را به شیوه ای ساده تر و خلوت تر دریافتمی کنند، کمتر اطلاعات را به یاد می آورند.

استفاده بیش از حد کارمندان ازاینترنت در محل کار و وبگردی های بی هدف آنان در ساعات اداری، باعث کاهش دقت وتمرکز کارمندان در کارها شده است که این کاهش دقت، موجب پایین آمدن بهره وری وکارایی آن ها شده است.نیکلاس کار در کتاب «عمق های سطحی:‌ اینترنت چه اثری بر مغزما دارد؟» اینترنت را باعث کاهش توانایی های ذهنی انسان و تضعیف قدرت خلاقیتش عنوانمی کند.وی در یکی دیگر از مقالاتش، با عنوان «آیا گوگل ما را کودن می کند؟»‌ به نقدجستجوهای اینترنتی و در دسترس بودن سریع اطلاعات از طریق موتورهای جستجو میپردازد.

وی کاربران موتورهای جستجو راافرادی با اطلاعات عمومی بالا اما کم عمق و سطحی می داند.ماریان ولف روانشناس رشد،می‌گوید: شیوه خواندنی که با اینترنت رواج می‌یابد، شیوه‌ای است که «کارایی» و«فوریت» را بر هر چیز دیگر برتری می‌دهد، و در حال تضعیف توانایی ما در مطالعه عمیقاست. وی می‌گوید ما در هنگام مطالعه آنلاین تمایل داریم «تنها به رمزگشایاناطلاعات» تبدیل شویم. قابلیت ما در تفسیر متن و ایجاد ارتباط ‌های ذهنی غنی کههنگام مطالعه عمیق و بدون پرسه حواس ایجاد می‌شود، تا حد زیادی بی‌کار می‌ماند.

علل آسیب های ذهنیاینترنت

از دیدگاه نیکلاس کار در مقاله «آیا اینترنت ما را کودن تر می کند؟» وجه مشترک آسیب های ذهنی اینترنت، چند پارهشدن توجه و کاهش قدرت تمرکز در حین مرور صفحات وب است. توان ادراکی انسان، منوط بهتوانایی وی در حفظ تمرکز و توجه در درک اطلاعات است. تنها زمانی که انسان توجه وتمرکز خود را به اطلاعات مبذول می دارد، قادر به پیوند این اطلاعات با اطلاعات ودانشی است که از قبل در حافظه خود تثبیت کرده است. این پیوند، برای درک اطلاعات ومفاهیم، ضروری است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان، علتدیگر آسیب های ذهنی اینترنت، کند شدن فعالیت نورون های مغزی کاربران است. همچنینجستجوهای اینترنتی که بیشتر شامل اطلاعات سطحی است، روی ساختار حافظه بلندمدت وکوتاه مدت انسان تاثیر منفی می گذارد. حافظه کوتاه مدت نمی تواند اطلاعات سطحیجستجو شده در اینترنت را به مدت زیادی در خود نگه دارد و به دلیل این که اطلاعاتموجود در حافظه کوتاه مدت به درستی به حافظه بلند مدت انتقال نمی یابد، حافظه بلندمدت را تضعیف می کند.

با توجه به این که حافظه بلند مدتمرکز خلاقیت، ایده پردازی و تفکر در انسان است، اینترنت و جستجوهای اینترنتی باعثکاهش خلاقیت کاربران می شود.

زمانی که تمرکز کاربران اینترنتیدر حین مشاهده و مرور صفحات وب به طور مداوم منحرف و گسیخته می شود، مغز آن ها قادربه برقرار کردن تماس های عصبی قدرتمند و گسترده ای که به درک عمیق تر منجر می گردد،نمی شود.

کاربران در این وضعیت صرفاً بهپردازشگرهای اطلاعاتی تبدیل می شوند که با شتاب، قطعات پراکنده اطلاعات را به حافظهکوتاه مدت خود وارد و از آن خارج می کنند. اینترنت کاربران خود را به طور مداوم دریک حالت جابجایی ذهنی نگه می دارد.درست است که اینترنت برخی از مهارت های ذهنیانسان را تقویت می کند ولی همین تکنولوژی ممکن است مهارت های ذهنی دیگر انسان راتضعیف کند.

مثلا صفحات و ابزارهای چندرسانهای هوش بصری و فضایی کاربران را تقویت می کند، اما باعث می شود درک انتزاعی و توانحل مسئله انسان را تضعیف کند. بنابراین باید با شناخت آسیب های اینترنت و استفادهاز روش های توصیه شده متخصصان در نحوه استفاده از اینترنت، این آسیب ها را به حداقلممکن برسانیم.(مصطفی جهانگیر فیض آبادی)

20. افت اخلاقی

«سکس»از مضامین دیگری است که در این بازی ها از آن استفاده می شود. فیلم های نبردهای تن به تن دختران نیمه عریان، رقص و موسیقی غربی، به تصویر کشیدن روابط نامشروع و ... در دیسک های پلی استیشن و سی دی، بدن هیچ گونه مشکلی، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته شده است.

بعضی از نوارهای رایانه ای از بازی های ساده شروع می شود و در پایان به تصاویر مستهجن می رسد، به طوری که در برخی از این بازی ها جایزه ی پیروزی در بازی، عکس های شنیع است که اگر بازیکن در بازی برنده شود، عکس های مستهجن به عنوان جایزه بر صفحه ی تلویزیون ظاهر می شود.

بدون شک، در ساخت و تولید این بازی ها دست سازمان های جاسوسی سیا، موساد و ... در کار است و می خواهند ذهن و روان کودکان ما را مسموم کنند.

21. وسواس های فکری- عملی

از ویژگی های برجسته وسواس ، عدم توانایی مهار رفتارها یا اندیشه های خاص است. برای مثال فردی که وسواس شست وشو دارد، نمی تواند میل به شست وشو را کنترل کند و گاهی تا ساعت ها مشغول شستن دست ها می شود. یا فردی که وسواس فکری دارد ساعت ها در رختخواب مشغول به هم بافتن آسمان و ریسمان است. اگر از فرد وسواسی بخواهیم عمل یا فکر وسواسی اش را کنار بگذارد دچار اضطراب شدیدی خواهد شد.

این اختلال را می توان در بررسی کردن های پی در پی پست الکترونیک (وسواس عملی) یا دل نگرانی از ONLINE نشدن یک دوست (وسواس فکری) مشاهده کرد.

22. خود ارضایی

 

 

 

 

 

آسیب های فرهنگی، دینی و اجتماعی

سه‌شنبه۲مهر۱۳۹۲

۱۳:۱۰

 

فرهنگ ستون فقرات حیات یک ملت و هویت یک ملت است. اندیشه راهبردی2، ص1.

1.      فتنه انگیزی و برهم زدن وحدت

َوْ خَرَجُواْ فِیکمُ مَّا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَ لَأَوْضَعُواْ خِلَالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ وَ فِیکم سَمَّاعُونَ لهَُم وَ اللَّهُ عَلِیم بِالظَّلِمِینَ

اگر با شما بیرون شده بودند در کارتان جز فساد نمی‌افزودند و میان شما اراجیف انتشار داده ، فتنه‌جویی می‌کردند و (چون) در میان شما زود باوران (نیز) بودند (در نتیجه تحت تأثیر اراجیف آنان قرار می‌گرفتند) و خدا ستمکاران را خوب می‌شناسد. (توبه آیه 47)

مقام معطم رهبری می فرمایند: تلاشهایی که سعی می کنند یکپارچگی و و جدت عمومی ملت را در راه دفاع از منافع جمهوری اسلامی و دفاع از منافع ملت ایران خدشه دار کنند، مال دشمنند. چون ما از همین طریق یکپارچگی بود که توانستیم دشمن را به زانو درآوریم.

2.      حساسیت زدایی در بعد فرهنگی: کاربران فضای مجازی بعد از مدتی نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت خود را از دست می دهند و تغییر ارزشها، باورها و اعتقادات برایشان عادی شده و نسبت به آن واکنش نشان نمیدهند. در واقع روند کار بگونه ای طراحی شده است که حتی افراد مذهبی هم حساسیت خود را آرام آرام نسبت به این امور از دست می دهند. نگاهی به وضعیت کنونی امر به معروف و نهی از منکر و پوشش در کشور و واکنش مردم نسبت به هنجارشکنی ها مدعا را ثابت میکند. اکنون والدین به همراه فرزندان خود ماهواره نگاه می کنند.

3.      ترویج اسلام هراسی شیعه هراسی و ایران هراسی

در حوزه سیاسی یکی از بازی‌هایی که اخیرا ساخته شده و از نظر گرافیکی بسیار پرطرفدار است بازی‌ای تحت عنوان ندای وظیفه4 (4 call of duty). نسخه‌های قبلی این بازی درباره با جنگ‌های جهانی سابق بود اما به ناگهان در نسخه 4 آن ما با جنگ‌های مدرن آشنا می‌شویم. شنیدن داستان این بازی نکته‌های فراوانی به همراه دارد. یک دیکتاتور خاورمیانه تحت عنوان «الاسد» با یک دلال سلاح‌های اتمی روسی متحد می‌شود تا با استفاده از سلاح اتمی به غرب حمله کند. طرفداران الاسد غالبا مسلمانان و اعراب هستند. غرب می‌خواهد با این بازی به این موضوع بپردازد که مسلمانان سعی می‌کنند با استفاده از سلاح اتمی به غرب حمله کنند و شما موظفید با این تروریست‌ها که می‌خواهند نسل بشریت را به مخاطره بیندازند مبارزه کنید. جالب است که در این بازی شما با نمادهای مختلفی مواجه می‌شوید. به عنوان مثال تروریست‌هایی می‌بینید که صورت‌های خودشان را با چفیه پوشانده‌اند.

یا در بازی معروف «آیین قاتل»(assassins creed) کاربر باید یک شخصیت با عنوان الطائر را هدایت کند. این عقاب مسلمان از فرقه اسماعیلیه که یکی از فرق شیعی محسوب می‌شود، است. این شخص موظف است سران مسیحی جنگ‌های صلیبی را ترور کند. نکته قابل توجه اینجاست که در عمده بازی‌های دیگر با این امر مواجه هستیم که شما باید در نقش نیروهای مثبت (نظامیان غربی) با تروریست‌ها مبارزه کنید اما در این بازی شما شخصیت منفی را کنترل و هدایت کنید و با خشونت زیادی رقیبان خود را به قتل می‌رسانید و جالب‌تر از همه اینکه ویژگی‌های این شخصیت در بازی اینگونه بیان شده است: مردی سفیدپوست سوار بر اسبی با شمشیر می‌آید، او خود را فدایی می‌داند و هدفی جز کشتن ندارد. جالب‌تر اینکه بازی دیگری تحت عنوان شاهزاده ایرانی نیز توسط همین شرکت ساخته شده بود اما در یکی از نسخه‌های این بازی می‌بینیم که شاهزاده ایرانی شمشیرهای مختلف با قابلیت‌های متفاوت دارد و روی هر کدام از آنها نوشته‌هایی به عربی وجود دارد. «سیف فارس القوی، شمشیر سوار قوی»، «سیف فارس المنتقم، شمشیر سوار انتقام گیرنده»، «سیف فارس المهتدی، شمشیر سوار هدایت‌کننده». حال سوال اینجاست، نقش بستن القاب امام زمان (عج) مانند قوی، مهتدی و منتقم روی شمشیر شاهزاده ایرانی به چه معناست؟ آیا نقش بستن القاب امام زمان(عج) روی شمشیر شاهزاده ایرانی تصادفی است؟!

4.      پخش شبهات فراوان اعتقادی

5.      افزایش طلاق و فروپاشی خانواده ها

6.      افزایش سن ازدواج

7.      همجنس گرایی

8.      ترویج بی بند و باری و ارتباط نامشروع  ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم : برای کسانی که دوست دارند در باره مؤمنان تهمت زنا شایع شود ، در دنیاو آخرت عذابی دردآور مهیاست خدا می داند و شما نمی دانید . (نور آیه 19)

9.      افزایش خشونت

10. مد گرایی و مصرف گرایی

11. کاهش تقید به احکام شرعی

12. ترویج پوشش نامناسب مردان و زنان

13. کاهش تقید به زندگی زناشویی

14. ترویج آرایش کردن مردان

15. ارتباط نامشروع  متاهلین چه مرد و چه زن

16. ایجاد اختلافات ملی و مذهبی مقام معظم رهبری: یکی از شعبه های جنگ روانی دشمنان این است: اولا بین ملت ایران اختلاف بیندازند، ثانیا بین ملت ایران و ملتهای سایر مسلمان اختلاف بیندازند. اندیشه های راهبردی9، ص26.

17. ترویج فرهنگ برهنگی

18. ترویج بی حیایی و بی عفتی

19. ترویج سحر و جادو

20. از بین بردن قبح بسیاری از خطاها و گناهان به روش های مختلف(تکرار خطا، ترویج سکس با محارم، عادی نشان دادن گناهان)

21. نمایش و تبلیغ استفاده از مشروبات الکلی

22. ترویج موسیقی مبتذل و رقص(بازی باربیbarbie in 12 davcing princess )

23. امام زمان هراسی: جالب‌تر اینکه بازی دیگری تحت عنوان شاهزاده ایرانی نیز توسط همین شرکت ساخته شده بود اما در یکی از نسخه‌های این بازی می‌بینیم که شاهزاده ایرانی شمشیرهای مختلف با قابلیت‌های متفاوت دارد و روی هر کدام از آنها نوشته‌هایی به عربی وجود دارد. «سیف فارس القوی، شمشیر سوار قوی»، «سیف فارس المنتقم، شمشیر سوار انتقام گیرنده»، «سیف فارس المهتدی، شمشیر سوار هدایت‌کننده». حال سوال اینجاست، نقش بستن القاب امام زمان (عج) مانند قوی، مهتدی و منتقم روی شمشیر شاهزاده ایرانی به چه معناست؟ آیا نقش بستن القاب امام زمان(عج) روی شمشیر شاهزاده ایرانی تصادفی است؟!

24. نشان دادن غرب به عنوان منجی عالم بشریت

25. سلطه فرهنگی غرب

26. شکل گیری خرده فرهنگ اینترنتی که از نوشتار و گفتار جدیدی برخوردار است

27. ایجاد نیاز کاذب

28. ترویج بزه کاری های مجازی(از مزاحمت گرفتا تا حک و سرقت اینترنتی)

29. پیریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان

30. به خطر افتادن حیثیت و آبروی افراد(چه تهمت و دروغ چه لو رفتن فیلم و عکس خانوادگی چه گفتن حرف راست در مورد دیگران که موجب ریخته شدن آبروی او می شود)

31. جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق .

32. کاهش صله رحم

فرهنگ روابط اجتماعی تحت تاثیر روابط اینترنتی قرار گرفته است . هر چند دیدن چهره پر چین و چروک مادربزرگها و پدربزرگها برای جوانی که مدام تصاویر رنگارنگ و جذاب اینترنتی را می بیند چندان دلچسب نباشد، ولی به یقین، حمایت عاطفی روحی که از مادربزرگ و پدربزرگ بدون هیچ چشم داشتی نثار می شود و گرمایی که از یک کلام محبت آمیز آنها در انسان ایجاد می شود در هیچ چت اینترنتی و هیچ تالار گفتمانی به دست نمی آید ..

33. ترویج ادیان و فرق انحرافی

34. ترویج بی خدایی

35. نشان دادن پیشرفت های علمی غرب برای تحقیر ایرانیان و دعوت به خودشان

36. ترویج خشونت های خونین

37. تقلید از بیگانگان در رفتار، پوشش، معاشرت و آرمان گزینی(امام صادق (علیه‌السلام) :اوحی الله عز و جلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائیو لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی : خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همان طور که آنان دشمنان من هستند. (علل شرایع ج 2 ص 348(

38. واژگون نمایاندن حقایق گذشته و حال کشور

39. ایجاد یاس در مخاطبان

40. فریفتگی به سرگرمی ها و عادتهای ناسالم و مهلک

41. سوق دادن به اسراف(7 شماره اخیر مربوط به بیانات رهبری است. اندیشه های راهبردی 2، ص47)

42. تخریب هویت ملی

43. تغییر و تخریب معانی و مفاهیمی همچون آزادی عقیده، آزادی بیان، حقوق بشر و ...

44. سوء استفاده جنسی

یکی دیگر از خطرات جدی اینترنت در دوران کنونی متوجه کودکان و نوجوانان است. از جمله این خطرات سوء استفاده جنسی از طریق اینترنت است. کودکان و نوجوانان به خصوص در جوامع پیشرفته که استفاده از اینترنت در خانه و مدرسه برای آنان میسر است، خاصه از طریق اتاق‏های چت و گپ‏زنی مورد اغفال و سوء استفاده جنسی قرار می‏گیرند. در مواردی کار اغفال کودکان توسط باند و تشکیلات برنامه‏ریزی‏شده انجام می‏شود که یکی از موارد آن در ایالت «کنتاکی» در آمریکا اتفاق افتاد. در آنجا یک بازرس پلیس موفق شد یک شبکه انتشار صور قبیحه کودکان را برچیند.(۲(

بنا بر مطالعاتی که در غرب در این زمینه انجام گرفته است، اغلب نوجوانانی که مورد اغفال و سوء استفاده جنسی واقع می‏شوند، زیر ۱۸ سال سن دارند و در بیشتر موارد تصاویر تحریک‏کننده‏ای از طریق چت یا تلفن همراه برایشان ارسال، و سپس از آنها برای حضور فیزیکی در محل خاصی دعوت شده و بدین ترتیب فریب خورده و مورد تجاوز جنسی واقع می‏شوند.(۳) این مسئله در حال حاضر، به یکی از معضلات جدی در مغرب زمین مبدل شده است؛ چندان که غالب دانشمندان و سیاست‏گذاران به‏این امر بیش از پیش وقوف و توجه داشتهاند و مقالات، کتاب‏ها و همایش‏های متعددی در ارتباط با آن برگزار کرده‏اند؛ برای مثال، ده سال پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک توسط سازمان ملل در سال ۱۹۸۹م؛ یعنی در سال ۱۹۹۹م گردهمایی جهانی تحت عنوان «کارشناسی برای حمایت کودکان در برابر سوء استفاده جنسی از طریق اینترنت» برگزار گردید که منجر به صدور قطعنامه‏ای شد که در آن آمده است: «هر چه اینترنت بیشتر توسعه پیدا کند، کودکان بیشتر در معرض محتویات خطرناک آن قرار خواهند گرفت. فعالیت‏های مجرمانه مربوط به فحشای کودکان و پورنوگرافی آنان، که از طریق اینترنت مورد سوءاستفاده واقع می‏شوند، اکنون از مسائل حاد به شمار می‏رود. اگر چه سودمندی‏های اینترنت از زیان‏های بالقوه آن بیشتر است، در عین‏حال نباید از شناخت خطرات آن، غفلت کرد. در صورتی که برای مقابله با این خطرات، اقدامی صورت نگیرد، تهدیدهای سنگین آن بر کودکان باقی خواهد ماند و سبب بازداری از کاربرد صحیح اینترنت در آینده خواهند شد».(۴) نکته بسیار مهم آن است که چون اینترنت «جهانی» است، قواعد ناظر به آن نیز باید «بین‏المللی» باشد و مبارزه با مفاسد اینترنت از جمله ترویج فحشای کودکان، همتی جهانی طلب می‏کند و نیازمند یک رویکرد استراتژیک جهانی و منحصر به فرد و مستلزم ضمانت اجرایی بین‏المللی است.

بدین‏سان، پایگاه‏های زیادی درباره با آثار مخرب اینترنت و به خصوص چت برای نوجوانان و جوانان و راه‏های پیشگیری از این آثار راه‏اندازی شده است که از جمله این پایگاه‏ها عبارتند از:

حتی برای جستجوی مطمئن و متناسب با نوجوانان، موتورهای جستجوی تخصصی مطمئن و فیلترداری تاءسیس شده‏اند که نمونه‏های زیر از آن جمله‏اند:

بنابراین، ضروری است که پیش از شیوع چنین خطرات اینترنتی در بین نوجوانان جامعه ما، تدابیر امنیتی مناسبی اندیشیده شود و مفاهیم مبتنی بر فنّاوری ارتباطی روز و خطرات احتمالی و نحوه استفاده صحیح از آن توسط رسانه‏های جمعی، برای نوجوانان کشور، به عنوان یک نیاز ضروری و فوری قلمداد شده، آموزش داده شود. واقعیت این است که جامعه کاربران میلیونی اینترنت کشور در ۱۰سال آینده، امروز تعلیم می بینند. هر اندازه این تعلیم، بر اساس درک بیشتر و توجه به قابلیت‏های کودکان استوار شده باشد، خطر آسیب‏پذیری نوجوانان و جوانان کشور از فعالیت‏های مبتذل فرهنگی غرب از طریق فنّاوری روز، کاهش می‏یابد و راه حضور صحیح و روشمند نوجوانان ایرانی در اینترنت هموارتر می‏گردد. اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت(۵) یا استفاده بیش از حد از دیگر آسیب‏های فردی، و تا حدودی اجتماعی اینترنت است که گاهی از این بیماری تحت عنوان اعتیاد مجازی(۶) و مشهوتر از آن با عنوان «اختلال به اعتیاد اینترنت»(۷) نام برده می شود. اختلال اعتیاد به اینترنت یک پدیده بین رشته‏ای است و علوم مختلف پزشکی، رایانه‏ای، جامعه‏شناسی، حقوق، اخلاق و روان شناسی هر یک از زوایای مختلف این پدیده را مورد بررسی قرار داده‏اند و در هر یک از این علوم مختلف نظریه‏هایی برای این اختلال مطرح شده است. اما به رغم تحقیقات زیاد برای شناختن عوامل اصلی اعتیاد به اینترنت، ابهامات بسیاری در بین دانشمندان این حوزه وجود دارد.

ممکن است تا به حال چندین بار از طریق رسانه‏های جمعی به ویژه تلویزیون، باخبر شده باشید که در آمریکا و برخی از جوامع پیشرفته، تعداد معتادان به اینترنت از اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سایر چیزها بیشتر است. بنا بر یک گزارش، برخی از آمریکایی‏ها تا جایی اعتیاد پیدا کرده‏اند که روزانه بیش از ۱۸ساعت از وقت خود را صرف اینترنت می‏کنند، که این امر منجر به قبض‏های تلفن سرسام‏آور و عدم‏توجه به خانواده می‏شود. از این رو، اینترنت زندگی بسیاری از مردم را مختل کرده است. این بیماری در آمریکا به قدری فاجعه‏بار است که کلیساها، پیشوایان مذهبی با فریادهای کمک خواهی زن و شوهر، یا یکی از آنها، برای رهایی از این نوع اعتیاد مواجه هستند و مؤسسه‏های مشاوره‏ای مسیحی در حال تدوین مشاوره‏های اعتیاد به اینترنت می‏باشند.(۸) تشخیص اعتیاد به اینترنت از مواردی است که بحث‏های زیادی درباره آن صورت گرفته است. سرپرست مرکز درمانی اعتیاد به الکل و مواد مخدر در دانشگاه استنفورد در این مورد می گوید: «اگر فردی متوجه شد که قادر نیست یک روز را بدون استفاده از اینترنت سپری کند، شکی نیست که این فرد به استفاده از اینترنت معتاد شده است».(۹) البته حق این است که زمان به تنهایی نمی‏تواند معیار کامل و دقیقی برای تشخیص اعتیاد به اینترنت باشد؛ بلکه در کنار آن باید شاخص‏های دیگری نظیر این که شخص استفاده کننده چه کسی است، در نظر گرفته شود، باید توجه شود. که آیا کاربر دانشجو و استاد دانشگاه است که هر روز برای تهیه برخی مطالب و آمارها به اینترنت مراجعه می‏کند؟ آیا تاجری است که هر روز چندین ساعت وقت خویش را صرف تجارت الکترونیکی می‏کند؟ یا اینکه فردی است که عادت کرده است تا بخشی از وقت خویش را برای چت و گپ‏زنی و ایجاد روابط اینترنتی سپری کند؟ بی شک، در مورد اوّل و دوم به سختی می توان برچسب معتاد اینترنتی را برای کاربران آن حرفه روا دانست. نکته قابل توجه اینکه بسیاری از مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در این مورد، مطالعات موردی است که تعمیم نتایج آن به همه شرایط و همه جوامع چندان آسان نیست. به همین جهت، معیار و نشانه‏های گوناگونی در این باب مطرح شده است. از جلمه نشانه‏های دیگر اعتیاد به اینترنت، موارد زیر را می‏توان یادآور شد، هرچند که این نشانه‏ها به تنهایی نمی‏توانند معیار مستقل و کاملی برای اعتیاد مجازی به شمار آیند:

کم بیرون رفتن از خانه، صرف زمان بسیار کوتاه برای وعده‏های غذایی، شکایت دیگران از صرف زمان طولانی در اینترنت، بررسی و سر زدن به صندوق الکترونیکی چندین مرتبه در روز، رفتن به سراغ اینترنت در مواقع تنهایی و خلوت و زمانی که کسی در خانه نیست.(۱۰)

علت و ریشه اعتیاد به اینترنت از مباحثی داغی است که نظریه‏پردازان مختلفی را به خود مشغول کرده است و نظرات مختلفی دراین باره وجود دارد. دکتر «جان گروهول»(۱۱) که گفته می‏شود توسط وی تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام گرفته است، معتقد است چیزی که باعث اعتیادآور شدن اینترنت گردیده، اجتماعی شدن(۱۲) است. به عقیده گروهول جنبه‏هایی از اینترنت که کاربران بیشترین وقت خود را در آنها سپری می‏کنند، با تعامل اجتماعی مرتبط است؛ به عنوان مثال، کاربران با انسان‏های همانند و دلخواه خود از طریق پست الکترونیکی، گروه‏های مباحثه یا خبری، چت، بازی آن‏لاین و مانند آن وارد تعامل اجتماعی می شوند.

البته انسان‏ها و مخصوصا جوانان ساعت ها وقت خویش را برای کتاب خواندن، تماشای تلویزیون و مکالمه تلفنی می‏کنند، و حتی گاهی از خانواده و دوستان و محیط خویش غافل می شوند، ولی آیا می توان گفت که آنها معتاد تلفن و تلویزیون هستند؟ البته نه. سرّ اختلاف اینترنت با دیگر رسانه‏ها و خصیصه اعتیادزای آن در این است که جوان هنگام کار با اینترنت به دنبال هویت‏یابی و تعامل اجتماعی است و این فرایند اجتماعی شدن است که آن را اعتیادآور می سازد(13)

همچنین در شبکه بهایی من و تو به دخترانی که هنرجوی آکادمی خوانندگی منتسب به خواننده مبتذل لندن‌نشین بوده تجاوز شده که باعث خودکشی نافرجام این هنرجو شده است.

45. فرار از خانه

 از مهمترین کارکردهای سریال ها و فیلمهای پخش شده در ماهواره، القاء آزادی در خارج از خانه هاست، به این معنا که افراد مخصوصا دختران جوان را که به صورت سنتی و فرهنگی در خانواده ها با محدودیت هایی روبرو هستند را دچار حس زندانی بودن در خانه می کنند. این فرآیند روانی به صورت خیلی ساده با مقایسه دختران موفق یا آزاد سریال ها و فیلم ها با وضعیت دختران قربانی در ذهن وی شکل می گیرد، و کم کم با عدم مدیریت صحیح در خانواده ها تبدیل به یک عقده و در نتیجه فراریا رویگردانی دختران جوان از فضای امن خانه می گردد.چنین پدیده ای درخانواده هایی که ازساختاردرستی برخوردار نیستند،شدیدتراست

46. تهی شدن زبان و ادبیات ملی از زیبایی های خاص خود

47. زیر سئوال بردن فرهنگ ایثار و مقاومت: جنگ ما نشان داد که فرهنگ ایثار و مقاومت نقطه قوت جامعه ما جهت ایستادگی و مقابله با دشمنانمان می باشد، از این رو دشمن در هجمه همه جانبه فرهنگی اش حساب خاصی برای تضعیف فرهنگ شهادت و ایثار باز نموده است. دشمنان معقتدند اگر بتوانند فرهنگ ایثار و مقاومت را که الگو گرفته از قیام حسینی است از جامعه ما بگیرند، یکی ازبالهای جامعه اسلامی ماراهدف قرارداده اند.ازاین روفراوان مشاهده می شودکه حس ایستادگی در مقابل دشمن را به یک حسن وظیفه درمقابل وطن تنزل می دهند،یادرسوی دیگر افرادی خائن را شهید می خوانند.جسارت به امام حسین علیه السلام وحتی تمسخر شهداو رزمندگان نیزبه وفور در برنامه های ماهواره ای دیده می شود.

 

 

 

آسیب های خانوادگی

یکشنبه، 01 دسامبر 2013

01:47 ب.ظ

 

1.      ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده

2.      ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن حتی اگر این اتفاق نیفتد لااقل زوجین به هم مشکوک می شوند در فیلم تا شوهر بیرون می رود زن زنگ میزند دوست پسرش بیاید. در فضای مجازی زن و شوهر رفیق جنسی نیستند بلکه رقیب جنسی هم هستند

3.      بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین

4.      عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده

5.      هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر

6.      عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر

7.      تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده

8.      ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج

9.      ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!

10. مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده

 

 

آسیب های امنیتی

سه‌شنبه۲مهر۱۳۹۲

۱۳:۱۰

 

یکی از مهمترین مشکلات پیش آمده به دلیل استفاده از اینترنت آسان شدن جاسوسی و پدید آوردن چالشهای امنیتی برای کشورهای هدف در راستای منافع آمریکا و صهیونیزم بین الملل است. خواننده توجه داشته باشد که تنها آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۲۵ میلیارد تلفن را شنود کرده و سهم ایران از این حجم ۱/۷ میلیارد بوده است و شنود مکالمه ۳۵ تن از رهبران جهان نیز در این فهرست میگنجد.

آمریکا و شبکه صهیونیزم بین الملل با استفاده از ترفندهای مختلفی اقدام به جمع آوری اطلاعات مخاطبان کرده و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده اقدام به برنامه ریزی برای اهداف گوناگون از تغییر در آداب و رسوم، اقتصاد، فرهنگ و ... تا تغییر در حاکمیت کشورها در کشورهای هدف میکنند که در یک یک بخش مجزا به آن پرداختیم.

به راحتی می توان حدس زد که این اطلاعات  برای دشمن چقدر ارزشمند است و چه استفاده هایی که از آن نمی کند

فتنه ۸۸ تنها بخشی از سو استفاده امنیتی بود که دشمن می توانست از آن بکند در حالی که هنوز عده ای جریان برانداز سال ۸۸ را با ساده انگاری توجیه می کنند اسناد منتشر شده نشان از برنامه ریزی دقیق آمریکا و صهیونیزم بین الملل جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده میدهد. به عنوان مثال رژیم آمریکا در همان سال از شبکه‌های به اصطلاح مجازی برای «سازماندهی» آشوب‌های خیابانی و مدیریت از راه دور آنهااستفاده می‌کرد.هیلاری کلینتون در مصاحبه با بی‌بی‌سی اظهار داشت: دولت آمریکا از بیرون هر حمایتی از دستش برمی‌آمد از معترضان در ایران کرداز جمله از توییتر خواست که انجام تعمیرات خود را مدتی به تعویق بیندازداما در عین حال مراقب بود زیاده‌روی نکند.

وقتی دشمن اطلاعات افراد مهم کشور اعم از نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی علمی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را در اختیار داشته و نقاط ضعف و قوت آنان را شناسایی کرده  باشد نفوذ و سوء استفاده از ایشان در راستای اهداف شوم و شیطانی شان با دشواری های کمتری مواجه خواهد بود. حال اگر اسناد محرمانه سری و فوق سری از این طریق لو برود بسیار فاجعه آمیز خواهد بود. تلاش زیاد صهیونیزم و آمریکا برای هک سایتهای شرکتهای بزرگ و مهم کشور  و توزیع ویروسی که اطلاعات محرمانه شرکتهای مهم کشور را سرقت کرده و در اختیار ایشان قرار می داد  از این قبیل جاسوسی است.

تازه‌ترینعرصهجاسوسیدولتآمریکا

بر اساس افشاگریجدیدادوارداسنودن بازیهایآنلاینویدیوییمحبوب،سالهاستازجملهاهدافجاسوسیمهمآژانسامنیتملیآمریکامحسوبمیشوند.  

به گزارشفارسبهنقلازکریستینساینتسمانیتور،اسنادیکهبهتازگیازسویاسنودندردسترسرسانههاقرارگرفتهحاکیستاینسازمانجاسوسیباهمکاریهمتایانگلیسیخودازکاربرانبازیهای آنلاینگروهیمانند world of warcraft، second life و ... جاسوسیمیکرده است.

 

جاسوسیازکاربراناینبازیهاازسال 2007 یا 2008 آغازشدهاست. نکتهجالبحضورگستردهجاسوسانآمریکاییوبریتانیاییدربازی Second Life  بوده کهباهماهنگیکاملوتقسیمکارهمراه بوده است.

 

طراحیآواتارهایدیجیتال،برقراریارتباطات صوتیوویدیوییبهمنظورتخلیهاطلاعاتیوحتیانجامنقلوانتقالات مالیمجازیبامیلیونهاکاربراینبازیهاموردتوجهجاسوسانآژانسامنیتملیآمریکابودهاست.

 

توجیهبهعملآمدهبرایاینجاسوسیها آن بوده کهمحیطاینبازیهاازسویتروریستهابرایعضوگیریوهماهنگسازیفعالیتهایمخربموردسوءاستفادهبودهوبرایمخفیکردنمباحثعملیاتیونقل و انتقال واقعیپولبهکارمیرفتهاست.

 

اسناد افشا شده توسط اسنودن نشان میدهد کهردگیریهاوکنترلهایاطلاعاتیبهعملآمدهازاینطریقمنجربههیچموفقیتیاکشففعالیتتروریستینشدهاستوتنهاانگلیستوانستهباکنترلکاربرانبازی Second Life  گروهیراکهدرزمینهسرقتاطلاعاتکارتهایاعتباریفعالبودندشناساییکند

 

از<http://www.rajanews.com/detail.asp?id=175910>

بحثی در مورد ویروس ها

ویروس های موجود در اینترنت که توسط افراد مجرم ساخته می شود ، می توانند میلیون ها کامپیوتر را از کار بیندازند و میلیون ها تومان ضرر برسانند . یکی از مشهور ترین ویروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان از کار بیندازد . خسارت این ویروس حدود 10 میلیار د دلار تخمین زده شد.

برای مثال، در بُعد فنی آسیب‏هایی نظیر امنیت شبکه‏ای و نرم‏افزاری در برابر ویروس‏ها و نفوذگرها (هکرها)، برنامه‏نویسی‏های گوناگون و گاهی غیر استاندارد، همچنین در ابعاد مختلف دیگری چون ابعاد سیاسی و بررسی مسائلی مانند تاءثیر اینترنت بر مرزهای ملی، دموکراسی و آزادی، در بُعد اقتصادی مباحثی از قبیل: اینترنت و بازارهای الکترونیکی و تاثیر آن در جهانی شدن و اقتصاد جهانی و ابعاد گوناگون دیگر را می‏توان مطرح کرد. اما در این نوشتار فقط به آسیب‏های روان‏شناختی اشاره خواهیم

برخی بازی های آخرالزمانی که در آن مسلمانان تروریست و آمریکا منجی است زمینه حمله نظامی را مهیا می کند و این از جهت امنیتی مشکل دارد

همچنین برنامه گوگل مپ هم مشکل امنیتی دارد که همه مراکز را دارند رصد می کنند

یوزر پسوردی که برای هکرها لو می رود حتی از طریق کنسول های بازی

 

 

 

 

آسیب های علمی

جمعه، 06 دسامبر 2013

06:19 ب.ظ

 

(مقام معظم رهبری عقب ماندگی علمی، حتما عقب ماندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال خود دارد. اندیشه راهبردی 2 ص 55)

1.      استعمار فکری

مجله ISI، دزدیدن اطلاعات از طرق مختلف مثل برنامه s note، برنامه مخصوص گوگل برای ایده ها،

 

 

نرم‌افزاراینترنتی MindMeister

این نرم‌افزار که در واقع یک برنامه تحت وب (Web Application) بوده و به رایگان در اختیار همگان می‌باشد، یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارهای

موجود برای ایجاد نقشه ذهنی است

 

از<http://www.marzban.blogfa.com/post/125/%D9%86%D8%B1%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-Mind-Mapping-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8>

 

 

 

سیاسی

13 صفر 1435

11:13 ق.ظ

 

- ایجاد مطالبات اجتماعی و در نتیجه آن، افزایش تقاضا برائ تغییر سطح طبقه ای

تحریف واقعیات و جعل دروغ های سیاسی بزرگ البته شاید بعد تاریخی هم داشته باشد مثل خلیج عربی مثل رژیم صهیونیزمی که شما در نقشه نگاه می کنید نام اسرائیل که اندازه یک استان ما هم نمی شود زود تر از بسیاری کشورهای دیگر رصد می شود

این بازی‌ها مشتمل بر چهار بازی مختلف است. بازی نخست «یهودا مکابی» نام دارد،‌ که در این بازی شما نقش یکی از اشخاص عضو قبیله مکابی (یک ارتش شورشی که کنترل بخش یهودیه را در حدود سال 167 قبل از میلاد از مصریان بدست گرفت) را دارید که به صورت مخفیانه وارد یک کمپ مصری می‌شوید تا «شمشیر آپلونیوس» را بدست آورید. در بازی دیگر، «أحاب در سامریه»، شما به قتل و عام سربازانی می‌پردازید که به قلمروی مقدس پادشاهی اسرائیل(!) حمله کرده‌اند. در بازی سوم، یعنی «تپه مهمات»، شما نقش یک سرباز اسرائیلی را دارید که در یکی از مبارزات خونین جنگ شش‌روزه، به شرق بیت‌المقدس حمله می‌کنید. در چهارمین بازی که در دست ساخت است شما می‌توانید نقش یک دیدبان سوار بر گلایدر را داشته باشید که اسرائیلی‌های باستان را به سرزمین موعود هدایت می‌کند. البته این که آیا در زمان باستان چیزی مثل گلایدر برای پرواز وجود داشته است یا خیر، خود جای سوال و تعجب دارد. با این بازی ها برای خود میراث سازی می کنند

سیاه نمایی

یکی دیگر از آسیبهایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی قدرتهای بیگانه در امور داخلی کشور می باشد. این قدرتها با راه اندازی شبکه هایی که علی الظاهر دارند سعی می کنند خیلی بیطرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر و در سانسور قرار گرفته داخلی برسانند، خیلی زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القاء نموده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و مستقیما از مخاطبینشان می خواهند که به مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازند. برخی از شبکه های ماهواره ای نیز به شایعه سازی ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه مشغولند که صد البته بودجه آنها نیز از طرف سازمان سیا و نهادهای مشابه آن تامین می شود.برخی از اهداف سیاسی مداخله جویانه حضور ماهواره در خانه ها عبارتند از:

- راه اندازی انواع شبکه های قاره ای و محلی توسط کشورهای غربی به زبانهای مختلف و القای تفکرات خود به بیننده

- دروغ پردازی و فرافکنی علیه دولت ها و ملتهایی که با آنها مخالفند

- تحرکات نرم به نفع خشونت گرایی و تروریسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان

- تخریب شخصیت های تأثیر گذارمثبت درجهان علی الخصوص درجهان اسلام

- حمایت علنی از گروه های مخرب وتروریسم و ارایه تریبون به آنهاوایجادرعب ووحشت.

- تخریب و تقویت بی مورد و بی دلیل دولت ها و ملت ها با انگیزه های سلطه جویانه از جمله نمونه جلوه دادن کشورهای همراه با آنها

مقام معظم رهبری: از عوامل دیگری که باعث واگرایی مردم است، تبلیغ ضعف مدیریت در کشور و نبود اقتدار است.

امروز اساس حرکت دشمن علیه این نظام، یک حرکت فرهنگی و روانی است. می خواهند مردم را به آینده این کشور، به انقلاب، به دولتمردان و به مسؤلان متدینی که در بخش های مختلف هستند بدبین کنند و تصویر تاریکی از آینده درست کنند. اندیشه های راهبردی9، ص25.

هوشیار باشید که دشمن با تبلیغات خود سعی میکند فضای سیاسی را مسموم کند. اندیشه های راهبردی9، ص25.

 

 

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.